چگونه مصرف آب حمام را کاهش دهیم؟

حتما از فواید دوش آب گرم  مطلع هستید و قطعا هفته ای چندبار برای آرامش روح و جسم خود دوش می گیرید اما در عین حال توجه کنید امروزه صرفه جویی در مصرف آب یکی از مهمترین دغدغه های افراد مسئولیت پذیر جامعه است و همواره در این راستا و استفاده بهینه از آب تلاش می کنند.

اگر تا کنون به مسواک زدن یا دوش گرفتن خود دقت کرده باشید ممکن است مقدار زیادی آب به دلیل استفاده اشتباه شما هدر رود و با خیال آسوده از در دسترس بودن آن را نادیده می گیریم اما غافل از آنکه در برخی مناطق جغرافیایی حتی آب شرب نیز به سختی پیدا می شود و قیمت بالایی دارد.

با توجه به اینکه حمام کردن یکی از بخش های غیرقابل انکار در زندگی روزمره به حساب می آید بنابراین بهتر است بدانیم چگونه مصرف آب را در حمام کاهش دهیم تا بتوانیم در حفظ این سرمایه گرانقدر برای آیندگان بکوشیم و نسل های پس از ما مشکلات کم آبی را تجربه نکنند.

اهمیت کاهش مصرف آب در حمام

برخی افراد به دلیل علاقه به شنیدن صدای آب و همچنین استفاده از بخار آب در حمام از بدو ورود تا انتهای زمان دوش گرفتن جریان آب را باز می گذارند!! اگر شما هم جزو افرادی هستید که پس از ورود به حمام دوش را باز می کنید و تا لحظه خروج از حمام در حال مصرف آب هستید این یک هشدار کاملا جدی برای شما است که تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید زیرا شما تا کنون در حال ارتکاب یک اشتباه بزرگ بودید که اگر به این روش ادامه دهید قطعا منابع آبی بزرگی را از دست می دهیم!!

شاید برایتان جالب باشد بدانید در شهر بزرگ و پرجمعیتی مانند تهران اگر هر شخصی تنها یک دقیقه از زمان حمام خود را کم کند در نهایت طی یک ماه حدود چهار میلیارد و ۸۹۲ میلیون و ۴۳۰ هزار و ۶۰۰ لیتر در مصرف آب صرفه جویی می شود؛ بنابراین حتی یک دقیقه صرفه جویی و کاهش مصرف آب از اهمیت بالایی برخوردار است.

چگونه مصرف آب را در حمام کاهش دهیم؟

زمانی که حرف از کاهش مصرف آب می شود برخی افراد دیدگاه افراطی دارند و ممکن است در برابر این موضوع نیز گارد بگیرند امــا تنها با چند راهکار ساده می توانید تا حد زیادی در مصرف آب صرفه جویی کنید.

1-آب سرد حمام را در ظرفی جمع کنید!

حتما برای شما هم پیش آمده است که شیر آب را باز می کنید و با توجه به نوع پکیج یا آبگرمکن شما چند دقیقه می گذرد تا آب داغ در لوله ها جاری شود، امــا این حجم از آب سرد به کجا می رود؟ قطعا هدر می رود پس بهتر است با استفاده از یک سطل مخصوص این آب را جمع کنید و از آن جهت شست و شوی سرویس بهداشتی یا حمام، آب دادن گل ها و… استفاده کنید.

در نظر داشته باشید اگر در هربار استحمام این کار را انجام دهید قطعا از هدر رفتن بخش زیادی از منابع آبی جلوگیری می کنید و تا حد زیادی در حفظ این سرمایه طبیعی موثر هستید.

2-پنل دوش های پرفشار اما کم مصرف

خرید شیرآلات و مهمتر از همه دوش و پنل دوش های کم مصرف اما پرفشار تا حد زیادی در مصرف آب کمک کننده است، پنل دوش های لیبرا که در ساخت آنها از استیل 304 استفاده می شود و استیل بسیار گران قیمت و باکیفیتی در بازار است، علاوه بر زیبایی ظاهری دارای کیفیت فوق العاده بالایی است و در عین جلوه بی نظیری که به حمام شما می بخشد در مصرف بهینه آب نیز تاثیرگذار است.

در نظر داشته باشید این پنل دوش ها دارای مزایای بسیار زیادی هستند که می توانید با استفاده از آن یک حمام لذت بخش را برای خود فراهم کنید و تمام خستگی های روحی و جسمی یک روز کاری را از خود دور کنید و همچنین در ابتدای روز می توانید انرژی دوچندانی را برای خود فراهم کنید؛ با استفاده از مقاله های پنل دوش مناسب چه حمام هایی می باشد؟ و نکات مهم در زمان تهیه پنل دوش حمام نیز می توانید اطلاعات مهمی در هنگام خرید پنل دوش کسب کنید.

بنابراین با استفاده از دوش های کم مصرف نه تنها فشار آب کم نمی شود بلکه به دلیل ساختار طراحی آن فشار آب افزایش یافته و از میزان مصرف آب کم می شود پس حتی اگر در طبقات بالایی آپارتمان هستید و فشار آب حمام پایین است قطعا پنل دوش های لیبرا گزینه فوق العاده ای می باشد؛ برای خرید می توانید با کارشناسان لیبرا تماس بگیرید و راهنمایی های لازم را دریافت کنید.

دفترفروش: خيابان بني هاشم، نرسيده به ميدان جنب بانك ملي كوچه دامون پلاك ٢

تلفن دفتر فروش: 22312598-021

3-از باز بودن دائمی آب هنگام جلوگیری کنید

هنگام شست و شوی سر و بدن، اصلاح صورت و… حتما شیر آب را ببندید، باز نگه داشتن شیرآب یک نوع بی مسئولیتی تلقی می شود که با کوتاهی در این مورد نه تنها زندگی خود بلکه افراد زیادی را در آینده نه چندان دور تحت تاثیر قرار می دهید، پس تنها با یک راه حل ساده می توانید در این زمینه موثر باشید؛ زمانیکه به آب احتیاج ندارید شیرآب را ببندید و مجددا زمان استفاده آن را باز کنید.

4-زمان دوش گرفتن را کوتاه کنید

زیر دوش حمام جای فکر کردن به مشکلات زندگی یا بدهی ها نیست، قطعا فضای بهتری برای این کار وجود دارد؛ پس  اگر از آن دسته افرادی هستید که زیر دوش آب گرم به فکر فرو می روید و زمان دوش گرفتن از دستتان در می رود بهتر است برای خودتان آلارم بگذارید و زمان محدودی را مشخص کنید تا بدانید چند دقیقه در حمام گذرانده اید؛ این کار نیز می تواند از هدر رفتن آب جلوگیری کند.

5-حمام را با وسیله های گرمازا گرم کنید

گرم کردن فضای حمام با بخار آب داغ اصلا کار درستی نمی باشد، بنابراین اگر حمام شما سرد است یا در فصل زمستان قابل تحمل نمی باشد از وسیله های مخصوص برای گرم کردن حمام استفاده کنید و تحت هیچ شرایطی از آب داغ برای گرم کردن حمام خود استفاده نکنید، زیرا این کار تا حد زیادی مصرف آب را در حمام افزایش می دهد.

6-برای شستن حمام آب زیاد مصرف نکنید

فضای حمام به دلیل اینکه دائما با بخار آب و رطوبت در تماس است قطعا لازم است در کوتاه مدت تمیز شود امــا اگر هربار برای شست و شوی حمام از آب فراوان استفاده شود قطعا میزان مصرف آب چندبرابر خواهد شد، بنابراین بهتر است ابتدا تمام فضای حمام با استفاده از مواد شوینده بصورت کامل تمیز شود و سپس با آب بسیار کمی آنچه باقی مانده را تمیز کنید؛ سعی نکنید تنها با فشار آب جرم ها و رسوبات حمام را از بین ببرید.

7-استفاده از وان را محدود کنید

بله نشستن در وان بسیار آرامشبخش است امــا بهتر است استفاده از وان را محدود کنید، بعنوان مثال اگر روزانه دوش می گیرید استفاده از وان را به هفته ای یکبار یا هر دو هفته یکبار موکول کنید زیرا میزان مصرف آب وان چند برابر یک دوش معمولی است؛ می توانید به جای وان با استفاده از ماساژورهای پنل دوش یک آرامش فوق العاده ای را برای بدن خود فراهم کنید. با استفاده از نکات طلایی در هنگام خرید پنل دوش حمام می توانید یک پنل دوش دقیقا مطابق با خواسته های خود را خریداری نمایید.

کلام آخر

حمام کردن یک امر ضروری و بهداشت فردی به حساب می آید و قطعا لازم است هر فردی حداقل هفته ای دو یا سه بار استحمام کنید امــا آنچه مهم است میزان مصرف آب می باشد که برخی افراد در برابر این مساله کوتاهی می کنند و بحران کم آبی را بسیار دور می دانند در صورتی که اگر همه ی اشخاص نسبت به این مساله بی تفاوت باشند قطعا در زمان کوتاهی تمامی منابع آبی به پایان می رسد.

بنابراین در این مقاله تلاش کردیم تا با نکات اصولی این مساله که چگونه مصرف آب را در حمام کاهش دهیم بصورت کامل بررسی کنیم تا بتوانید با استفاده از این نکات در زندگی روزمره خود آب مصرفی در حمام را کاهش دهید.

سوالات متداول

 پرفروش ترین پنل دوش ها از چه جنسی هستند؟

  • پنل های تمام استیل در مقایسه با دیگر پنل دوش ها بسیار محبوب و پرفروش است و این محبوبیت علاوه بر زیبایی به دلیل خاصیت ضدزنگ بدنه استیل است.

آیا پنل با جنس چوب نیز تولید می شود؟

  • بله برخی پنل دوش ها از چوب ترمو(ضدآب) ساخته می شوند که برای استفاده در حمام و محیط مرطوب گزینه مناسبی است، علاوه براین دارای ظاهر زیبایی است که به محیط حمام شما جلوه خاصی می بخشد.
1/5 - (1 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *